Zadania z drugiego obszaru „Pomorze i Mazury”

Zadania do 3 etapu projektu „Cudze chwalicie, swego nie znacie”

Obszar II – POMORZE I MAZURY

Termin I: do 19 grudnia
Punktacja: od 0-10 pkt za zadanie, + 5 punktów za oddanie w terminie, + 10 punktów za pracę w języku obcym

1.    „Gotyk na dotyk”
Przygotuj makietę wybranego zamku krzyżackiego lub toruńskiej kamienicy mieszczańskiej (np. Krzywa Wieża). Staraj się zachować odpowiednie proporcje. Podkreśl szczególnie elementy gotyckie.

2.    „Narysuj mi Toruń”
Narysuj komiks przedstawiający jedną z legend toruńskich. Pamiętaj, aby legenda miała w tle autentyczną architekturę toruńską.

3.    „Toruńskie pierniki”
Przygotuj piękne pierniki według staropolskiej receptury. Sfotografuj je w świątecznej aranżacji i dostarcz zdjęcie w formacie A4 organizatorom.

4.    „Szpieg u Wielkiego Mistrza”
Wyobraź sobie, że znalazłaś/-eś się na zamku krzyżackim w Malborku ok. 1405 r. Jesteś gościem wielkiego mistrza  ale jednocześnie wiernym poddanym polskiego króla. Wiesz że szykuje się wojna i być może zdobywanie zamku. Wszystko jest ważne: rozmieszczenie pomieszczeń, liczba rycerzy, tajne przejścia, podsłuchy. Zdaj relację pisemną królowi Władysławowi Jagielle, co się dzieje na zamku w Malborku? Dodaj plany zamku.

5.    „Wiadomości wieczorne z 15 lipca 1410”
Nagrajcie migawkę z wydarzeń pod Grunwaldem, pokażcie dowódców i przełomowe momenty bitwy. W relacji postarajcie się o krótkie wywiady z bohaterami bitwy. Nagrajcie wydanie Wiadomości na płytkę CD.

6.    „Pokonaj Krzyżaków”
Przygotuj grę planszową, przedstawiającą rozmieszczenie zamków krzyżackich na Pomorzu i Mazurach i  wymyśl reguły, które pozwolą stoczyć wojnę i uwolnić te ziemie od Krzyżaków

7.    „Zlecenie od króla Prus”
Jest początek XIX wieku. Handel kwitnie, nie ma jednak ani kolei, ani autostrad. Towary przewozi się głownie statkami. Ale jak transportować towary z Prus do Morza Bałtyckiego? Szczególnie cenna jest sosna taborska, potrzebna do budowy masztów okrętowych. Rosną one w okolicach Miłomłyna. Przyjmij zlecenie króla Prus na drogę wodną między Bałtykiem a Prusami Wschodnimi. Przedstaw XIX wieczne rozwiązanie tego problemu.

8.    „W krainie Olędrów”
Wybierz się w wyobraźni na Żuławy Wiślane, do krainy holenderskich osadników. Dowiedz się kim byli Olędrzy, jakiego byli wyznania i dlaczego pojawili się w Polsce. Odszukaj ślady ich kultury: domy podcieniowe, kanały, pochylnie, kapliczki, wiatraki, przydrożne kapliczki. Efekty swojej wirtualnej podróży przedstaw w dowolnej formie (np. plakat, album, prezentacja makieta osady, szkice z podróży)

9.    „Młody inżynier”
Przygotuj makietę lub makiety urządzeń (śluzy, pochylnie) umożliwiających żeglugę Kanałem Elbląskim

10.    „Polska Amazonia”
Jezioro Druzno to niezwykłe jezioro deltowe na Żuławach Wiślanych. Przedstaw to jezioro i jego mieszkańców w dowolnej, bogato ilustrowanej formie.

11.    „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”
Co odkrył Kopernik? Jak wyglądał według niego Układ Słoneczny? Dlaczego było to tak ważne i niepokojące w tamtych czasach odkrycie? Napisz donos na niego do papieża, dołącz ilustracje jego teorii.

12.    „Zgaduj zgadula – co to za kula?”
Dowiedz się, co Kopernik na warszawskim pomniku trzyma w ręku i zrób przybliżony model tego urządzenia (np. z drutu) i wyjaśnij do czego służyło.

13.    „Mówią wieki”
Na podstawie wybranych artykułów z magazynu historycznego „Mówią wieki” przygotuj razem z grupą prezentację naukową na temat historii Torunia. Te pracę można wykonać w grupie, na informatyce.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.